Výrobní typy disků

   Výrobní typy disků

Milý zákazníci. Do našeho eshopu www.fusion1.cz jsme přidali možnost filtrace produktů kategorie disky podle výrobního, resp. technologického typu. Trochu Vám tak usnadníme proces výběru nového obutí.

Vlastníš auto, které máš rád a chceš Vám dopřát společné potěšení v podobě nových a krásných disků. Určitě se už mnoho z Vás přesvědčilo o tom, že vybrat si nové obutí pro své auto je častokrát nadlidský výkon. Dnešní trh s aftermarket disky je tak komplexní, že zvolit pro sebe ten správný produkt je velmi obtížný úkol - typů a stylů kol je dnes nesmírné množství a při rozhodování o koupi je důležitých několik aspektů. Není to primárně jen design, ale klíčovou roli hraje i kvalita, se kterou ruka v ruce jde zároveň i cena. Technologické postupy výroby disků se za poslední roky vyvinuli natolik, že by bylo dobré trochu si v tom uklidit. Tak se pohodlně usaď, protože dnes se dozvíš něco nového ...

Ocelové - hybridní disky

Nebo hovorově označované také jako "plecháče". Ty známe snad úplně všichni, protože se jedná o nejjednodušší a nejlevnější možnost, jak obout své auto. Plechy zde byly a jsou v podstatě odjakživa a neexistuje "tuner", který si jimi neprošel. Pokud se na to podíváš trochu z dálky, tak plecháče vůbec nejsou špatnou volbou. Samozřejmě, na M3ku je nedáš, ale v případě obyčejného daily auta, které nevyžaduje extravagantní kola z hlediska designu ani kvality, jsou ocelové disky dobrou volbou - jsou levné, jsou funkční, není ti jich líto a při správné péči, finiši a designové kombinace s autem jako takovým, umí vypadat docela přitažlivě.

Ocelové disky jsou vyrobeny ze slitiny železa a uhlíku. Jsou těžší, ale jsou odolnější a dají se snadněji opravit. Kvůli způsobu, jakým jsou vyrobeny - vyřezané na lisu a svařované dohromady - nenabízejí všechny estetické možnosti jiných typů kol. Plecháče jsou v podstatě dvoudílná kola :) I když jejich vyšší hmotnost může tlumit akceleraci, agilitu a palivovou účinnost, ocelová kola mohou nabídnout větší odolnost proti nárazovým trhlinám. Mohou být také odolnější vůči poškození způsobeným rozmrazovačem, štěrkem a brzdovým prachem, díky čemuž jsou oblíbenější při jízdě v zimě. Ocelové disky jsou obecně levnější než disky hliníkové.

Na rozdíl od disků z lehké slitiny je odolnost při ocelových discích hlavní výhodou. Prasknutí ocelového kola je téměř nemožné a jeho ohnutí by vyžadovalo obrovskou sílu. Respektive, ocelový disk pod zátěží nelze zlomit, či prasknout, jak to je v případě litých disku, plecháč se jen zdeformuje, resp. poohýba.

Novinkou mezi ocelovými koly jsou tzv. hybridní disky. Jedná se o klasické plecháče s designem hliníkového disku a tedy za cenu plecháče dostanete kolo s designem elektronu, což představuje win win situaci. Jednou z dalších výhod je, že k hybridním kolům nepotřebujete kryty kol jako ke standardním ocelovým diskům. Rozměry hybridních disků jsou identické s originálními koly a jejich použití je certifikováno dle ECE / EHK bez zápisu do technického průkazu vozidla. Hybridní ocelový disk je také vhodný pro použití se sněhovými řetězy a pro montáž se používají klasické originální kolové šrouby -> www.fusion1.cz/disky/hlinikove-disky/alcar-hybrid

CAST - Lité disky

Také přezdívané jako elektrony nebo jen disky. Toto pojmenování vzniklo v dobách, kdy se disky pro automobily vyráběly ze slitiny jménem elektron (slitina je na 90% z hořčíku a maximálně na 10% z hliníku, případně jiné příměsi jako zinek a mangan). Základ slitiny dnes tvoří hliník, do kterého se přidává zinek, měď, křemík, hořčík, mangan a mnohé další prvky. Tento typ disků je nejběžnější a nejrozšířenější v jakékoliv automobilové komunitě a je tu s námi již několik desetiletí. Drtivá většina nejen petrolheadů po koupi auta jako první věc řeší kola, protože ne nadarmo se říká, že disky dělají auto. Mnoho z nich sice přitom zapomíná na další nesmírně důležité prvky, jako například snížený podvozek (tím legálním a pořádným způsobem ...), protože bez nich nové disky nevyniknou tak, jak by mohli. Tak či onak, hliníkové disky jsou velmi žádaným artiklem a představují úplný základ mezi technologickými typy kol.

Prvotní surovinou při výrobě těchto disků je hliník a to v podobě úzkých a dlouhých kvádrů. Konečná cena hliníkových disků je ovlivněna aktuální cenou suroviny a proto je možné jej sehnat někdy levnější, jindy dražší. Na to, aby bylo možné hliníkový kvádr vytvarovat do podoby disku, je nezbytné ho roztavit. Samotný tvar disku je vytvořen pomocí formy, do které se hliník nalije. Po vychladnutí je kontrolována kvalita rentgenem, který určí, zda je disk dobrý nebo ne. Pokud takto kontrola hliníkového disku projde rentgenem a také kontrolou specializovaného technika a vše vyhovuje specifickým normám, disk putuje na další stage a to vyřezávání otvorů v disku, jako je středová díra a samotné upevňovací díry. Snad největší nevýhodou slitinových kol je fakt, že pod jistým tlakem rádi praskají a lámou se. Obecně jsou těžší než kované a flow formed disky z důvodu, že vyžadují větší množství materiálu pro dosažení konkrétní úrovně pevnosti a odolnosti.

Ne každý výrobce využívá stejný postup výroby disků a je všeobecně známo, že ti nejznámější výrobci mají vlastní specifické postupy. Díky nim se tyto firmy vědí velmi dobře odlišit od konkurence, což jim dává možnost konkurenční výhody a udržení si náskoku na trhu. Zároveň jsou takovýto výrobci schopni přinést zajímavé novinky na trh kol. Proces výroby se většinou odlišuje pouze v detailech, ale i ty vědí ovlivnit některé vlastnosti disků a v konečném důsledku i samotnou prezentaci daného výrobce.

FLOW FORMING - Tlakově tvarované disky

Tato technologie výroby disků je používána již pár let, ale i tak se jedná o relativně nový způsob výroby disků. Jedná se o starou technologickou metodu odvozenou ze starověkého egyptského umění výroby hliněných nádob na hrnčířském kruhu, známého již v období 3 000 let před n. l. Princip generování nových ploch spočívá v tom, že rotující polotovar, působením tlačného nástroje (tlačného třecího nástroje nebo tlačné kladky) a vysoké teploty, se postupně plasticky deformuje a nabývá tvar předem zhotoveného modelu. To znamená, že výlisek disku je doslova tlakem a teplem roztažen na předem připravenou formu. Díky faktu, že daná směs hliníku je nahřívána, stlačována a roztahování v konečném důsledku vede k vyšší hustotě materiálu a tím pádem i pevnosti.

- Klikněte na obrázek pro video ukázku. -

Výsledkem je kolo, které je prakticky mixem litého a kovaného kola. Disková část je vyrobena odléváním a tudíž má stejné materiálové vlastnosti jako slitinové kolo. Zatímco samotný barel je vytvarovaný technologií flow forming a svými vlastnostmi a strukturou materiálu se blíží ke kovaným diskům.

Obecně platí, že takový disk je lehčí, pevnější a odolnější. V průměru má kolo vyrobené touto technikou o 25% menší hmotnost, jako kolo ze slitiny ve stejném designu a technických parametrech. Ve srovnání s běžným odlévaným kolem je možné pozorovat zvýšení pevnosti v tahu průměrně o 20% až 30% na různých částech kola. Skvělá prevence "každodenního nebezpečí" na silnici a také v závodním světě.

FORGED - Kované disky

Vrcholem, který svému autu můžeš dopřát jsou kované disky - jsou extrémně pevné a velmi lehké, ale tyto vlastnosti se velmi výrazně odrazí na ceně produktu. Kované disky jsou oblíbeným artiklem nejen na tuningové stance scéně, ale hojně se využívají i v závodním světě. Základním materiálem je slitina hliníku 6061, která se používá převážně v lehkých konstrukcích pro letecký průmysl. V několika krocích, při vysokých tlakových a teplotních podmínkách, je kovový předlisek tvarován do válcové formy pomocí kovacích nástrojů. I přesto, že se zahřívá, hliník zůstává pevný během procesu kování. Před konečným ochlazením jsou předlisky disků zpracovány hydraulickým lisem, čímž se postupně dostávají do požadovaného tvaru. Toto "uvedení do tvaru" znamená kování. V dalším procesu kování se předlisek dostává do již rozeznatelné formy disku.

Kované disky mají velmi vysokou hustotu materiálu, výsledkem čehož je fakt, že takové disky dosahují výrazně vyšší pevnost při nízké tloušťce stěny, což má za následek nižší hmotnost konečného výrobku ve srovnání s odléváním disky. Kromě toho je i povrch vyšší kvality než při "odlévaném disku", protože se nevyskytují žádné vzdušné nebo materiálové bubliny. Každý disk dostane svůj konečný vzhled v CNC frézovacím stroji. Konkrétní design je v tomto kroku vyfrézovaný, což dává každému disku konečnou charakteristiku a vzhled. Ve finále vznikne disk, který je odolností to maximum, co v odvětví kol můžeš dosáhnout - zničit ho představuje velmi těžký oříšek. A právě díky faktu, že kované disky mají obrovskou pevnost při tenkých paprscích, je možné vytvářet velmi specifické designy, které v drtivé většině případů vypadají víc než brutálně.

Co bude dál?

Technologie dnes postupují extrémně rychlým tempem a zájem kreativců přinášet nové postupy a překonávat další technologické hranice je obrovský. Vývoj jde neustále dopředu a s ním i nové výrobní procesy v oblasti aftermarket obutí, díky kterým se kultura okolo disků zdokonaluje. Světoznámý producent disků HRE aktuálne přišel s prvním titanovým diskem vytvořeným pomocí 3D tiskárny a speciálních laserových postupů, což představuje obrovskou inovaci na tomto trhu.

- Klikněte na obrázek pro video ukázku. -

Nejdůležitější informace1x měsíčnězískáte přihlášením se k odběru našeho newsletteru.

Krátké novinky:

Disky Enkei !

... zobrazit článek

Disky Advanti Racing !

... zobrazit článek

Disky OXXO !

... zobrazit článek

Archív novinek ...
Přejít do košíku Pokračovat v nákupu