Technické parametry disků

  Technické parametry disků

Určitě si už viděl nejrůznější projekty, které vypadaly víc než úžasně - všechny ty perfektní kola, dokonalé snížení / zvýšení (rozuměj fitment), bodykit apod. Nic z toho ale není dílem náhody, ale právě naopak - každý projekt má své zákonitosti a to, že tohle nebo tamto auto vypadá perfektně, za tím je pár hodin přemýšlení. Každý disk, který svými očima uvidíš obsahuje specifické technické parametry, díky kterým se určuje finální vzhled a chování daného disku, fitment nevyjímaje. Čili pokud mas v plánu koupit si nový set disků pro svůj projekt nebo daily auto, měl by si být seznámen s parametry disků a vědět tak, co znamenají a co ovlivňují.

Pokud se momentálně nacházíš ve stádiu výběru a nákupu nových disků pro své auto, tak si zřejmě prošel několik eshopů s poměrně širokým výběrem disků. A určitě není nutné zdůrazňovat, že výběr disků není jednoduchá záležitost vzhledem k extrémnimu množství možností designu, barev, rozměrů, stylů a dalších aspektů. Řekněme, že zhruba víš, jaký styl / design hledáš, ale na to, aby sis vybral ty správné disky potřebuješ vědět velmi důležité informace, co se týče technických parametrů. A přesně proto jsme pro tebe připravili obnovený konfigurátor disků, díky kterému si najdeš obutí přesně podle představ sebe a svého technického průkazu, resp. směrování projektu. Protože neexistuje lepší pocit, než vědomí perfektního fitmentu.

Pokud sis ale nejistý svými technickými znalostmi, tak ti doporučujeme vyklikat si nejprve informace o svém vozidle a zobrazí se ti tabulka s rozměry, které na dané vozidlo doporučuje samotný výrobce. Protože náš obnovený konfigurátor ti dokáže vypsat disky určené přesně pro daný model vozidla podle oficiálních údajů výrobce. To tedy znamená, že reálně nepotřebuješ mít u sebe ani velký technický průkaz. "Problém" ale přichází v momentě, když si vybíráš disky s atypickými rozměry, aby si vyhověl své vlastní chuti nebo požadavkům svého nového projektu. Možná potřebuješ širší disky, abys vyÁčkoval gumu, možná musí být více dovnitř, aby se skryli do blatníků nebo naopak - aby se límec zakousl do lemu atd. Vybrat si parametrově vhodné disky pro konkrétní účel a vzhled může pro ne zkušeného petrolheada představovat překážku. Ano, na internetu je množství kalkulaček, které ti po zadání parametrů kol a pneumatik vyhodí výsledek v podobě fitmentu, ale umět se orientovat v moři písmen a číslic nemusí být na škodu.

Každý disk v některé ze svých částí obsahuje různou kombinaci čísel a písmen, ale vždy ve stejném pořadí a tvaru. Představují základní parametry pro určení způsobilosti disku na danou aplikaci a zároveň hovoří o tom, jaké pneumatiky jsou pro daný disk vhodné / nevhodné. Jako příklad nám poslouží označení disku: 7Jx16 H2 ET45 5x112 x 57.

7 šířka disku v palcích (1 palec = 2,54 cm)

J tvar patky disku 16 průměr disku v palcích

H2 typ profilu disku, odpovídá pevnosti disku

ET45 zális v mm, čímž je větší, tím je kolo více dovnitř, resp. více skryté pod blatníkem a čím je menší, tím je kolo více ven, resp. méně skryté

5x112 rozteč - počet děr (5) krát průměr roztečné kružnice v mm (112) 57

Center bore (CB) - průměr středového otvoru v mm

Šířka disku

Je uvedena v palcích (např 7). Jde o údaj, který udává výslednou šířku disku, na jejímž základě se určuje vhodný typ, resp. rozměr pneumatiky. V první řadě by si se měl držet doporučení tvého technického průkazu a výrobce auta, na který daný disk obuješ .. no pokud chystáš nějaký zajímavý projekt a nejsi jen řidič z bodu A do bodu B, je tento údaj pro tebe velmi lákavý. Širší disk ti totiž umožní obout standardní gumu (dle techničák) a dosáhnout tak "áčko", tzn. pneumatika bude po krajích zešikmená a v některých případech odhalí límec kola. Co v kombinaci se sníženým podvozkem nebo vzduchem ti zajistí krásný fitment a oblíbenost v partii.

Průměr disku

Průměr disku uváděný v palcích (např. 16 ") a musí být vždy shodný s průměrem použité pneumatiky.

PCD - rozteč

Udává počet děr na disku a průměr roztečné kružnice v mm, např. 5x112, kde 5 je počet děr disku a 112 je průměr roztečné kružnice (rozteč děr disku). Údaj se nenachází v technickém průkazu. Pro některá vozidla (např. Alfa Romeo, Fiat) se nevyrábějí všechny disky v přesné rozteči (5x98, resp. 4x98), ale montují se disky s roztečí 5x100, resp. 4x100 pomocí příslušenství na změnu rozteče (tzv. plovoucí šrouby).

Center bore - středový otvor

Průměr středového otvoru disku v mm (např. 57). Údaj není uveden v technickém průkazu. Podobně jako u šířky disku, i zde ti může konfigurátor při výběru disku nabídnout i mírně odlišný průměr. Je to z důvodu, že většina disků je univerzálních a vymezuje se na potřebný průměr pomocí tzv. vymezovacích kroužků, které jsou součástí dodávaných disků.

ET – zális (offset)

Je to vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku. Udává se v milimetrech (např ET45). Může se lišit od hodnot v technickém průkazu, ale jen v určité toleranci udané konkrétním výrobcem vozidla. Čím větší je kladná hodnota ET, tím více je kolo schováno v blatníku. Čím větší je záporná hodnota ET, resp. čím je číslo ET menší, tím více kolo vystupuje z blatníku a trčí ven.

Při běžných osobních automobilech bývá ET kladné číslo, pohybující se v rozmezí přibližně 15 až 55 mm. U některých automobilů však ET může být nulové nebo dokonce i záporné, díky čemuž se takové disky hodí pro projekty s rozšířenými blatníky.

 

KOMPLETNÍ NABÍDKU AFTERMARKET DISKU NAJDEŠ ZDE

Nejdůležitější informace týdně získáte přihlášením se k odběru našeho newsletteru.

Krátké novinky:

Disk týdne - Ronal R50 Aero !

... zobrazit článek

Disk týdne - MAM RS3 !

... zobrazit článek

Disk týdne - MOMO Revenge !

... zobrazit článek

Archív novinek ...
Přejít do košíku Pokračovat v nákupu